Skip to main content

ჩემი სასწაული რუსული.


''სასწაული''რუსული მაქვს ნასწავლი სკოლაში,მთელი რვა წელი ეროვნებით ოსი ქალბატონი მასწავლიდა და გვიან მივხვდი,არც ოსური იცოდა წესიერად,არც რუსული და არც ქართული.ჰოდა,იყო შავ დღეში და გვასწავლიდა ამ სამი ენის ნაზავს,ბოლოში კი გამოვიდა აჯაფსანდალი.წარმოიდგინეთ,მე ვეხმარებიდი ტექსტის თარგმნაში,რომ ''გაიჭედებოდა''და დაიწყებდა ისა,ისას ძახილს,მერხიდან წამოვიძახებდი რაიმე მიმსგავსებულ სიტყვას ინტუიციით(მას შემდეგ განმივითარდა ინტუიცია კარგად)და ყოველთვის ''ვარტყამდი'',(ან ვარტყამდი ან არა,ახლა ვხვდები ამას თორემ,მაშინ ჩემი ბადალი ''თარჯიმანი''არავინ მეგონა დედამიწის ზურგზე თუ არა, საქართველოში მაინც)...საუბარიც ''საინტერესო'' იცოდა,ან ვერ გაიგებდი,რას ამბობდა ან ბევრი უნდა გეცინა.ერთხელ,დიდთოვლობისას,დააგვიანდა გაკვეთილზე,შემოვიდა კლასში და გვითხრა: ფანჯარა გამოაღეთ,ახურებული ვარ,მცხელაო,სინამდვილეში უნდა ეთქვა,გახურებული ვარო.სიცილი რომ აგვიტყდა,წყევლა დაგვიწყო,რა სიკვდილი გაცინებთო.მე,როგორც მისმა პირადმა თარჯიმანმა,განვუმარტე ამ ორი სიტყვის მნიშვნელობა და ცოტა არ იყოს დაირცხვინა...ახლა გაკვეთილს როგორ ვყვებოდით,არ იკითხავთ?ყველგან ''შპარგალკა''გვქონდა გამოკრული თუ მიწერილი,სადაც მოვახერხებდით თუ მოიფიქრებდა ჩვენი ბავშვური გონება...ასე ''წარჩინებით''გადავდიოდი კლასიდან კლასში და რუსულში მეწერა ''მყარი,'' დაუმადლებელი ხუთიანი...სხვა სკოლაში რომ გადავედი სასწავლებლად,არც იქ გვადგა კარგი დღე,მაგრამ შედარებაც არ შეიძლებოდა,ეს იმასთან შედარებით ''პროფესორი''იყო.თავიდან კი გამიჭირდა,მაგრამ მერე ავუღე ალღო,'' მოვერგე ''სიტუაციას და არაერთხელ ''აღმიფრთოვანებია'' ჩემი ''კლასიკური''რუსულით მასწავლებელი. მისმა ''აღფრთოვანებამ'' კულიმინაციას გამოცდაზე მიაღწია,როცა ბილეთში ერთერთ საკითხად პავკა კორჩაგინის დედის დახასიათება შემხვდა და მე პაველ ვლასოვის დედაზე დავიწყე ბაასი.თქვენ წარმოიდგინეთ,''მიხვდა'' და მითხრა,შეგეშალაო,მე ანგელოზის სახე მივიღე და ვუპასუხე:დედა დედაა, პატივცემულო,კორჩაგინისა იქნება, ჩემი თუ პაველ ვლასოვისა,რა მნიშვნელობა აქვსმეთქი,გაეცინა, მოხერხებული პასუხისთვის კი დამიწერა ოთხი.აი,ასე აღმოჩნდა ჩემს სიმწიფის ატესტატში ''დამსახურებულად დამსახურებული'' ოთხიანი..(მოგონებები ციკლიდან ''რაც ერთხელ ცხოვლად სულს დააჩნდების'')..სებისკვერაძე.





Comments

Popular posts from this blog

ლექსი არსენა ოძელაშვილისა.

ჩემი თაობის ბავშვებს , გვქონდა ბედნიერება , გვესწავლა ხალხური ლექსი არსენა ოძელაშვილზე ( ვიდრე ვისწავლიდით ჯავახიშვილის '' არსენა მარაბდელს ''). ისე გულიანად მაქვს ნასწავლი , დღემდე თითქმის ზეპირად ვიცი , ეს ჩემი სიბეჯითის დამსახურება იმდენად არაა , რამდენადაც ჩემი ქართულის მასწავლებლისა , ისეთი მკაცრი და მომთხოვნი იყო , გახსოვთ , ალბათ , ბრეჟნევის '' ყამირი '','' მცირე მიწა '' და '' აღორძინება '' დაგვაზეპირებინა და არსენას ლექსს '' გამოგვატოვებინებდა ''? ასე , რომ დავიწყეთ და გავიზუთხეთ , არსენაზე ფიქრით ვათენ – ვაღამებდი ( მე ასე ვიყავი , ყოველშემთხვევაში ). გავედით ბოლოში და მასწავლებელმა საშინაო დავალებად მოგვცა ამ ლექსის შინაარსი , თუმცა მე არ გამიგია , რატომ , ვერ გეტყვით , არ ვიცი . მეორე დღეს , გაკვეთილზე გამოვიჭიმე ცარიელი რვეულით . აბა , დავალება ვისა აქვსო რომ იკითხა , ცოტა არ იყოს , დამცხა , ვიცოდი , დავისჯებოდი და შეშინებულ...

ჩემი ბავშვობის ზამთარი

( მოგონებები ციკლიდან,,რაც ერთხელ ცხოვლად სულს დააჩნდების’’) წელიწადის ყველა დროს თავისი ეშხი და ხიბლი აქვს,თუმცა დარწმუნებით ვიცი, გაზაფხული და შემოდგომაა ჩემი . ზამთარში მცივა, ზაფხულში მცხელა და ამიტომ არ მიყვარს.თუმცა ზაფხულს უფრო ბევრს   ,,ვუთმენ’’,რადგან არდადეგებია,ვისვენებ და დავეხეტები აღმა-დაღმა. ახლა ზაფხულზე არ ვილაპარაკებ,ზამთარზე მინდა გიამბოთ,ჩემი ბავშვობის ზამთარზე,   ყველა თავისი   დღესასწაულით,რომელიც არცერთხელ არ მახსოვს უთოვლოდ.ის კი არა   ნოემბერში მოუთოვია ბევრჯერ და მოსავალი დაგვრჩენია გარეთ,მაგალითად ჭარხალი,რომელიც შემდეგ გაყინული, დათოვლილი მიწიდან ამოგვიღია. რომ ვუკვირდები,ახლა არ მიყვარს ზამთარი,თორემ ბავშვობაში ძალიანაც მიყვარდა,რადგან მაშინ გართობასა და მხიარულებასთან ასოცირდებოდა,ახლა პრობლემებთან,სიცივესა და უმზეობასთან. იმხელა თოვლი მოდიოდა,მამა ყოველ დილით კვალავდა,ამ კვალის აქეთ-იქით თოვლის   იმხელა გორა დგებოდა,აღარც კი ვჩანდით,მერე დავძვრებოდით ამ კვალში და თოვლის გორებში ვიშენებდით სახლებს,ვაკეთებდით თოვლის პაპებს...
  ...გამომძიებელმა ისეთი თვალით შეხედა,მიხვდა, ლაპარაკს აზრი აღარ ჰქონდა...რომ შვილი,პატარა გოგონა,მარტო ჰყავდა დატოვებული სახლში,გარედან გადაკეტილი კარით,რომ ღამდებოდა და ბავშვს შეეშინდებოდა,რომ არავინ იყო ბავშვის პატრონი...თავის მართლება არც უცდია,პროკურორის სანქციას წინ ვეღარავინ აღუდგებოდა...ერთი ზარის უფლება მხოლოდ,ვისთან? ძმასთან,მაშინვე ის ამოუტივტივდა გონებაში მხსნელად,არა,კი არ ამოუტივტივდა,სულ ახსოვდა...მერე,ბევრი რამ ამოუვარდა მეხსიერებიდან,ვინ შედიოდა,ვინ გადიოდა,ვინ რას ამბობდა,აღარ ახსოვს,ყველაფერს ხედავდა,ოღონდ სადღაც სხვა განზომილებაში,აღქმის გარეშე...მხოლოდ გამომძიებლის და გუშაგის საუბარმა გამოაფხიზლა–:ხელბორკილი დავადოთ თუ არაა საჭირო?!–არ გინდა,იყოს ასე...მერე სთხოვეს,გაჰყოლოდა,გაჰყვა,თავჩაქინდრული,გაფითრებული,დამცირებული,მაგრამ ამავე დროს,ამაყიც,რადგან ღმერთთან მართალი იყო და მთავარიც მისთვის ეს იყო...ძნელია აღქმა იმისა,როგორ შეიძლება ერთდროულად ამაყიც იყო და დამცირებულიც,მაგრამ ეს ასე იყო...მერე იყო სინასწარი დაკავების საკანი და დაკითხვები...შეკითხვები...უპასუ...